Mobiliteitspakket

Nieuw pakket wetgeving voor de transportsector van de Europese Commissie. De maatregelen moeten de transportsector milieuvriendelijker en socialer maken. Europe on the move, zoals het pakket officieel heet, moet onder ander de ongelijkheid in Europa binnen de transportsector aanpakken.

Nu kunnen transportbedrijven arbeidskrachten uit Oost-Europa halen door het vrijemarktprincipe binnen de EU. Zij zijn aanmerkelijk goedkoper dan Nederlandse chauffeurs, niet alleen in loon, maar ook in sociale premies. Verblijven zij langer in Nederland, dan moet er ook een Nederlands minimumloon uitbetaald worden en moet de werkgever Nederlandse sociale lasten afdragen. Door een gebrek aan controle wordt daar veel misbruik van gemaakt. Niet alleen de Oost-Europese werknemers krijgen zo niet waar ze recht op hebben, Nederlandse chauffeurs worden op deze oneigenlijke manier de markt uitgedrukt.

Nog zo’n maatregel uit dit pakket is de kilometerheffing. De Europese Commissie wil naast een kilometerheffing voor vrachtwagens lidstaten ook de mogelijkheid geven om uit te breiden naar personenwagens, in één Europees systeem, zodat je niet bij iedere grens een nieuw kastje of kaartje hoeft aan te schaffen. GroenLinks is voorstander van het invoeren van een kilometerheffing in Nederland én in Europa.